rider

Är Amanda Coker för Real?

Vad jag fick på min flyttmiddag/tjejmiddag ❤️ (Januari 2019).

Anonim

Amanda Coker rider. En våldsam vind böjer de 100 meter långa tallarna i Tampa, Floridas Flatwoods Park och Amandas ridning. Hail pelts den svarta asfalten i parkens klyftiga sju milspår, Amandas ridning. En hundra graders värme strålar ut ur asfalten, Amandas ridning. Rök från en vildmark skymmer himlen, Amandas ridning.

Amanda Coker, 24, har ridit sin cykel i genomsnitt mer än 236, 8 miles per dag under ett helt år, nästan uteslutande inom ramen för Flatwoods Park; hon rider från innan solen går upp tills den sätter upp. Hon har inte tagit en enda ledig dag. Hennes längsta dag är 302 miles. Hennes kortaste, 55 miles, avslutade hon under orkanen Hermine.

Hon har polerat bort vanliga burkar i Nutella, drabbats av raseri från inlösen med rogue ryttare på spåret och behandlat sadelsår som hon föredrar att inte diskutera i detalj. Hon har fått stöd av sina hängivna föräldrar, hennes mamma Donna och hennes pappa Ricky, och hon har uppvisat ständig beslutsamhet, stiger varje morgon klockan 4 på morgonen för att logga in ytterligare 13 eller så timmar i en svimlande 20 plus miles per timme.

Och på söndagen den 14 maj betalade hennes livsstilsval. Coker fullbordade sitt uppdrag att ställa in rekordet för de mest mil som cyklade på ett år - mer än 86 000 miles, besting den tidigare rekorden med över 10 000 miles.

Medan hon pedalerades under hela året fortsatte Amanda att återhämta sig från att bli slagen av en distraherad bilist 2011, en krasch som slängde hennes 50 meter, slog henne omedvetet och lämnade henne med en traumatisk hjärnskada. Och genom sin tuffa körsträcka inspirerade hon tusentals andra cyklister, online och personligen, att rida längre och pedal lite hårdare. "Jag slår definitivt av allt positivt stöd online och samhället här på Flatwoods", säger Amanda. "Det är en del av det som hjälper mig att gå."

Men hennes prestationer - som framkallar svar som "galen" och "otroligt" -har också lockat tvivelare. Amandas körsträcka - plus den hastighet som hon lyckades med det, och den synliga monotinien hos den 7 mil långa loop Amanda rider om och om igen för att klocka majoriteten av den körsträckan - passar inte in i våra förutbestämda begrepp om mänsklig uthållighet.

Amanda loggar så många miles på en dag som många ivriga cyklister rider på en månad som leder några i den senare gruppen för att tro att det inte går att göra.

"Jag måste blockera personer som lämnar negativa kommentarer på mitt Strava-konto, säger Amanda.

"Vi har fått folk att säga att hon tar raster för att ladda batterierna på hennes cykel, att hon ritar bakom vår bil, eller att hon har en armé på 15 personer som drar henne hela dagen", säger hennes mamma Donna.

Ricky fick till och med att fästa ett "inget utkast" tecken på ryggen av hennes sadel, delvis på grund av trakasserier från män som verkar störda av att en kvinna skulle kunna uppnå en sådan prestation.

För upptagen för att försvara sig från dem som ifrågasätter miles hon ackumuleras, kan Amanda bara säga, kom till Flatwoods. Kom och se själv.

Hitta syfte i rittcirklar

I klockan 6 på en dimmig tidig morgon några dagar före slutet av sitt rekordår, möter jag Amanda Coker och hennes föräldrar i ett välskött och gated grann som gränsar till Flatwoods Park. Eftersom Flatwoods inte öppnar förrän klockan 7, börjar Amanda sin dag här, bakom en ljus cykelljusbalk, dodging landscaping sprinklers och leapfrog med skolbussar.

Ricky rider med henne, för företag "och säkerhet", säger han. Jag frågar Amanda om hon vaknar upp, redo att rida, och hon ser på mig som, Um, nej, jag är 24.

"Innan detta brukade jag sova hela tiden, " säger hon.

När Amanda vaknar och värmer upp, ger Ricky henne ett utkast (lagligt enligt de regler som utarbetats av Ultra Marathon Cycling Association (UMCA), vilket bekräftar det högsta årliga körningsregistret).

En högskola spårstjärna i sitt hemland i North Carolina, Ricky var en ivrig löpare tills Achillesproblemen gjorde honom till cykling. Amanda började först åka längs med sin pappa som tonåring och hittade framgång som racer och placerade sjätte i tiderna vid junior national championships 2010 och senare skrev sig på Fort Lewis College i Durango, Colorado, ett av landets högsta kollegiala cykelprogram.

Och då finns det George Gibbons, en före detta kategori 1-racer som skulle gå mystiskt in och ut ur parken på sin cykel utan att prata med någon. Så småningom närmade han Cokers och frågade dem om Amanda. Kunde han kanske åka med henne? Visst, Donna och Ricky och Amanda sa. På kvällen är jag där, George ritar Amanda vid 23mph för några varv, som han gör nästan varje dag efter arbetet - och skämt och skrattar med Flatwoods olika individer.

Så många har satt sina egna rekord på Flatwoods med Amanda att en av hennes vänner och regelbundna ridande partner Allan Duhm skapade en stor firande affisch för att dokumentera "100 och 200-milklubben": Cyklister dekorerar den med sina namn och poster som erhölls tillsammans med Amanda. Framsidan av 100-mils klubbar fylldes upp, så de skrev folks namn på baksidan. Då var de tvungna att lägga till ytterligare 100 mil styrelse, och sedan en annan.

Donna och Ricky skämtar över Amanda Coker Training Program, alla dessa människor skjuter över sina personliga gränser. Men det är mer än ett skämt. Det är sant.

De svåraste milen är ensamma

Det är sent på eftermiddagen, och Amanda loggar bara varv. Solen skiner högt över de höga tallarna, och temperaturen läser 94 grader. Träden gör lite för att skydda brisen i Flatwoods Park, smeknamnet "blåsiga skogarna" och heta vindar i Florida-luften träffar Amanda varje gång hon vänder sig till att ta på sig ett annat varv.

"Det här är de ögonblick som människor inte ser", säger Ricky. "Folk tror att hon rider med människor hela dagen. Men de flesta av hennes miles, de hårdaste milen, är ensamma. "

Konsistensen av Amandas körsträcka loggar har dämpat mycket av online skepsis kring hennes rekord. Siffrorna på skärmen tar inte besväret med många av hennes miles, till exempel, den tid hon var tvungen att gripa hennes handtag så hårt under vindstorm, att hon utvecklade blåsor på fingrarna.

Ricky och Donna berättade för mig en berättelse om en man från Storbritannien som kom för att titta på Amanda rida på Flatwoods - för att bekräfta för sig själv att denna prestation var möjlig - men mötte aldrig Amanda eller hennes föräldrar. "Vi visste inte ens att han var här förrän vi såg honom lägga in på Facebook så var Amanda riktigt, " säger Donna. "Någon kommenterade, " Varför presenterade du inte dig själv? " och han svarade: "Det var inte min avsikt att vara där." "

Under mitt besök i Flatwoods ställer jag denna fråga till en av Amandas vänner, Jared Barr, marknadschef på Florida College. Jared hade precis kommit i cykling när han träffade Amanda och Kurt Searvogel, och han loggade på sitt eget första århundradet med dem i parken. Han har sedan blivit knuten till sporten, förlorat av en massa vikar själv och började nyligen mountainbike på Flatwoods med sin 12-årige son.

Innan Jared svarar, tar han lång andedräkt och tänker ett ögonblick. "På ytan, ja det är galet. Och jag kan se hur människor inte klarar det, säger han. "Men när du tittar på vad hon gör, i samband med hennes hjärnskada, och hur terapeutisk det här har varit eller för henne, är det verkligen meningsfullt." Jared säger att han har sett Amanda bli mer flytande och personliga och andra delar sin känsla .

Darell säger att Amandas "kommer till sin egen i år" som en nådig och utåtriktad ung dam. Han kallar henne drottningen av Flatwoods. Och Amandas föräldrar säger vikten av vad hon gör, hur hon berörde andra och hjälpte dem att bli bättre, friskare människor, är något "hon börjar bara förstå."

När jag rider bredvid Amanda och frågar henne om hon kan känna av vilken effekt det här rekordförsöket har på henne, och om det har hjälpt henne att återhämta sig från sin hjärnskada. Hon säger att hon kommer ihåg hur i värsta fall fungerade hennes hjärna inte rätt. "Jag skulle få nattlamning eftersom min hjärna var överväldigad", säger hon. Under det här året har hon blivit fysiskt starkare, rider snabbare och längre (270 miles på 21mph på den dag jag besökte), och hon har också fått mentalt starkare.

I slutet av varje dag, när solen börjar sätta och månen stiger över tallarna, säger hon att hennes vänner skulle gå av arbetet och komma rida med henne. När hon kom en dag närmare posten, började endorfinerna rusa igenom hennes kropp och hon skulle känna en känsla av eufori.

För mig låter det som den bästa medicinen.

Sju saker du inte borde göra innan du åker:

Det Flatwoods Magic

Innan jag lämnar Flatwoods rider jag med Amanda en gång till, en sällsynt ära, eftersom hon måste stänga sin rida rida partner till bara personer hon känner och litar på. Vid denna tidpunkt har hon inte råd med en krasch. Och även om anhängare har kommit så långt bort som Förenade kungariket och Brasilien för att träffa henne och ta bilder med henne, har hon också skrämmande möten med människor som Donna refererar till som "Strava stalkers" -personer som inte stör att presentera sig själva till henne och hennes föräldrar och hoppa på hjulet.

Amanda är angelägen om att detta rekordförsök slutar och säger: "Jag har alltid trivs på rutin."

Det här långa året har gett hennes syfte och riktning i hennes livs saker som hon sökte efter att följa hennes krasch. Visst, hon rider bara på sin cykel, men hon säger: "Jag behandlar det som ett jobb." Och hon har funnit enormt värde i det jobbet - och genom det har värdet i samhället henne och hennes föräldrar har främjat här på Flatwoods och i alla de människor hon är inspirerad av.

Inte helt säker på vad hon ska göra nästa säger hon: "Jag skulle vilja börja tävla i tidsprov." Men hon har inga specifika händelser i åtanke ännu.

Hon hoppas att gå tillbaka till skolan en dag. Hon utbildade sig i statistik och övningsvetenskap på college, och hon beräknar hennes dagliga hjärtfrekvensfluktuationer i procentenheter. Men hon vet inte när, eller om det kommer att hända. Hon betalar fortfarande ut lån från klasser som hon inte fick slutföra.

Amanda är mest omedelbart engagerade i att rida mer på Flatwoods, med målet att bli den snabbaste personen för att nå 100 000 miles. "Men jag kommer nog inte vara så dedikerad till det märket", säger hon. "Om det regnar, kanske jag går hem."

Jag hade tidigare frågat Amanda där Strava-segmentet startar för Flatwoods en-lap-utmaning, och hon upprepade gånger uppmanade mig att göra ett försök. När varvorna blinkar när jag måste lämna, berättar hon för mig "Sista chansen". Jag ger henne en ursäkt - att jag är trött - och hon frågar mig hur snabbt tror jag att jag kan gå?

"Jag vet inte, 25 miles per timme?" Jag säger undrar om jag verkligen kan göra det.

"Vad händer om jag går med dig, " erbjuder hon. Jag kan inte vägra.

Hon leder mig till snabbhet i början av varvet och sitter sedan på mitt hjul när jag tar på sju mils provperioden.

När min hastighet sjunker berättar hon mig att hämta den. Hon berättar att jag mår bra och påpekar spårhinder, som en kanin som gränsar över min väg. Jag kramar inuti varv och pedal hårdare där jag normalt skulle börja blekna.

När vi når slutet av varvet, tömmer jag min tank och möter mitt eget mål, i genomsnitt 25mph. Amanda slutar rida, en sällsynt syn under hennes dag, och ger mig en knytnäve. Hon är lika stor som jag är utmattad. Jag säger till henne att det var roligt. Då tar hon av igen.

Hon skulle fortsätta logga mer än 270 miles tre dagar i rad och registrera sedan sin 302-milsresa bara två dagar innan hon avslutade försöket söndag den 14 maj. Hon hämtar fortfarande mil på toppen av hennes mil efter sätta rekordet längre ute - mer än 86 000 mil i ett år.

Just nu är en sak säker.