Nyheter

Hur en colombiansk cykeltradition förändrade världen

Cocaine production in Colombia (Juni 2019).

Anonim

Pedaling sida vid sida, min fru, Sue Ibarra, och jag är en del av våg efter våg cyklister som tar upp hela 12 kilometer sträcka av huvudgatan, Carrera Séptima, i centrala Bogotá, Colombia.
En gammal man i en serape på en ljusröd 1970-talet sting-Ray snurrar tillsammans med oss ​​och glimmar under en gul hjälm. Vi delade för att passera runt en fyra år gammal, fingrar som knappt når bromsarna, sitter på en teeny orange cykel med träningshjul. En ex-colombianska racer, som nu på 60-talet, kör en snygg, italiensk cykel med stålram och bär en gul, blå och röd ulls-lagtröja, whizzes över oss. Tre unga kvinnor i löparskor pumpar tillsammans på billiga mountainbikes, ställer alltför låga, chattar och fnissar. En man på en gammal holländsk cykel. Två city hipsters på fixies målade skrikande orange.
Carrera Séptima bisects finansdistriktet, det kommersiella distriktet och den offentliga sektorn. Att stänga en sådan gata varje söndag är relaterad till New York City, som stänger Madison Avenue, eller Washington DC som stänger Pennsylvania Avenue. Ändå är det bara en av de stora gatorna som är blockerade till motorfordon för Ciclovía, en veckovis söndagstur där från och med klockan 7 till 14 är mer än 70 miles av stadsgator från förare och tillbaka till cyklister, vandrare, löpare, rullskridskor och skateboardåkare. Bogotá är en stad med över 8 miljoner invånare, och på en varm dag rider mer än en miljon Ciclovía. Dessutom har denna omfördelning av gemenskapsrättigheter pågått i två generationer. Förra året markerade 40-årsjubileet av cykelrörelsen som startade 1974, blev en colombiansk tradition och sprider sig nu över hela världen, från Los Angeles till Kapstaden, Guadalajara till Rio de Janeiro.
Ciclovía grundades av ett band av unga Bogotá idealister ledda av ett mjukt talat brandbrand som heter Jaime Ortiz Mariño. Ortiz Mariño är fortfarande aktiv inom samhällspolitiken och har ett kontor på Carrera Séptima. Sue och jag möter honom där några dagar efter vår resa, och han dyker exuberantly i ursprunget till Ciclovía.
"Jag var arkitektur och designstudent på stipendium vid Ohio's Case Western Reserve University i 1967", säger Ortiz Mariño, nu 68, med ett solbränna ansikte och trimgrå skägg. "En dag på hösten frågade en medstudent mig om jag ville göra historia. Nästa morgon var vi alla på en buss till Washington, DC Över hundra tusen av oss studenter, professorer, veteraner marscherade på Pentagon, protesterade mot Vietnamkriget. Benjamin Spock talade, Norman Mailer arresterades och så småningom vred mot kriget. "
Ortiz Mariño talar med en kombination av wistfulness och viljestyrka om USA i slutet av 60-talet. "Kraften, styrkan i den sociala revolutionen genomträngde alla aspekter av det amerikanska livet på den tiden och det genomsyrde mig. Jag levde genom morden på Bobby Kennedy och Martin Luther King Jr. Vi utmanade direkt status quo. Vi ville förändra världen."
Ortiz Mariño var i Förenta staterna under en tid då, på grund av bilen, spreds förorterna som maskrosor och centren i många städer försvagades.

"Jag var utbildad att analysera denna urbana kris. När jag kom hem till Bogotá blev jag chockad över att vi kolumbianer följde den amerikanska vägen för stadsutveckling. Bilar och fler bilar. En person, en bil. Det var uppenbart att detta skulle inte leda till en levande stad, så jag blev radikal. Jag visste hur jag skulle göra det: Jag var utbildad av de bästa amerikanska motkulturradikalerna. Och cykeln blev en naturlig symbol för revolutionen. Cykeln symboliserar individualitet, civil rättigheter, kvinnors rättigheter, rörlighet i städer, enkelhet, den nya urbanismen och naturligtvis miljömedvetandet. "

RELATERADE: Ge upp körning för att hålla den till mannen
Dessutom hade cykeln redan historia i Colombia. Bonden som trampade genom byns plaza på en misshandlad engelsk Raleigh var en vanlig bordau under hela 20-talet. Runt om i världen var colombianerna inte kända som fotbollsspelare, utan som cyklister, särskilt otrubbliga klättrare.

I början av 70-talet började Ortiz Mariño och andra som han rekryterade började rida genom Bogotá på natten med blinkande lampor vikta runt benen. De startade en butik och gjorde reparationer och rehabs. Mest av allt gav de passionerat tal - på gatorna, i skolorna, i regeringen - alla främja användningen av cykeln.
Den 15 december 1974 tillät Bogotá-byråkrater denna växande kabal av proselytiserande cyklister att stänga Séptima-7th Street och 13th Street till motoriserad trafik.
"Vi kallade det" pedalens stora manifestation! "" Ortiz Mariño säger, hans ögon blinkar med spänning. "Över 5000 personer kom överallt för att cykla ner i Bogotá. Hemmafruar, hippies, chefer, unga och gamla. Ciclovía blev början på vår rörelse."
Efter att vi körde vår första Ciclovía, spenderar Sue och jag nästa vecka cykling till de berömda museerna och landmärkenna i Bogotá. Gabriel García Márquez-biblioteket, namngivet för Colombias mest kända författare, författare till de luxuriösa täta romanerna Ett hundra år av ensamhet och patriarkens höst.Museo Botero, som innehåller världens största samling av Medellin-konstnären Fernando Boteros målningar och skulpturer av voluminöst bulbous män, kvinnor och barn. Museo del Oro, som spårar guldens historia och spanska besatthet med det genom mer än 30.000 guldartiklar. Centrum för minne, fred och försoning, ett enormt tomt betongmausoleum med långa hål i väggarna som representerar dem som försvann i Colombiens otaliga inbördeskrig.
När nästa söndag kommer runt rullar vi ut i Ciclovía igen. Den här gången utforskar vi dussintals kilometer av andra slutna gator och finner dem så packade med cyklister som Séptima. Vid en tidpunkt känner jag något som jag inte kände sedan cykling i Kina i början av 80-talet.
Tillbaka innan Kina blev ett ekonomiskt kraftverk, innan medelklassen hade råd med en bil cyklade alla. Köttet på slaktaren levererades med cykel (vanligtvis fortfarande levande, sparkande och slingrande). Marknadsgrönsaker cyklade in genom det fuktiga, föråldrade mörka. Fabriksarbetare och advokater, vaktmästare och professorer, alla cyklade till jobbet. Det var ett effektivt och jämlikt transportsystem.
Jag kommer ihåg en gång att vara i ett stoppljus i hjärtat av Chengdu. Gatan var fyra banor bred och jag var bland tusentals cyklister, vi alla står på ett ben, händerna på våra styr och väntar på att cyklisterna passerar över oss för att passera och ljuset ska förändras. För ett ögonblick kände jag en idealistisk men verklig känsla av jämlikhet och kamratskap. Vi var alla i det tillsammans.
(Sedan ändrades ljuset, som de alltid gör. Inom några år hade Kina plötsligt en exploderande medelklassintention för att kopiera bilkulturen i Amerika. Idag är Chengdu och de flesta andra stora kinesiska städer överbelastade och cancerösa.)
"Det här är skönheten på en cykel: Det eliminerar status", säger Ricardo Montezuma. "På cyklar är vi alla lika."

Montezuma är chef för Fundacion Ciuidad Humana, Humane City Foundation, en colombiansk ideell organisation som arbetar nära regeringen med att utforma och bygga hållbara transportsystem. Han är också författare till Ciudadanos, Calles & Ciudades -Citizens, Streets & Cities-en stor manual som beskriver Ciclovías historia, dess expansion till andra länder och hur man sätter in cyklar tillbaka till stadslivet.
"Här i Bogotá bor de fattiga människorna i söder, mellanklassen i mitten och de rika i norr", förklarar Montezuma som Sue översätter, tre av oss i en kafé precis utanför Carrera Séptima, som går norrut -south genom staden. "Dessa olika klasser blandar sällan, utom på söndagar under Ciclova, när de rika från norr rider söderut, och de fattiga från söder rider norr. De korsar stigar och kanske känner de sin gemensamma mänsklighet."
Montezuma har doktorsexamen i urbanism och rörlighet. Han äger inte en bil; han rider sin cykel, en hopfällbar brittisk brompton, överallt - ibland i en kostym och slips. Han sätter sin portfölj i en vattentät väska och bär en ljusfärgad jacka med reflekterande detaljer för att varna förare och taxibilar om hans närvaro.
"På söndagar, på grund av Ciclovía, kan Bogotá vara en av de vackraste städerna i världen", säger Montezuma. "Men kom måndag kan samma stad vara en hemsk plats."
Tillfredsställande, trots sin enorma popularitet, har Ciclova knappt förändrat bilkulturen i Bogotá. Varje vecka dödas en cyklist av en bilist i staden; en fotgängare dödas av en bil eller motorcykel nästan varje dag. Med undantag för söndagar reglerar bilar fortfarande vägen.
Den följande veckan utforskar Sue och jag 200-plus-milesna av ciclorrutas, cykelvägar, i staden. En dag vinklar vi ut till stadens universitet där mängder professorer och studenter är på cyklar. En annan dag åker vi söderut till de fattigare barrierna, där cyklar fortfarande används för att leverera allt från färska potatisar till arroz con leche.Utanför dessa enklaver är dock cyklar överträffade av bilar 10 till en.
Vi upptäcker många utvalda cykelvägar - de flesta som randiga stigar på trottoaren - men de används knappt, särskilt under mitten av dagen. Omkring 30 procent av Bogotas invånare går till jobbet, mer än 40 procent tar bussen, 14 procent kör ett privat fordon, 5 procent tar en taxi och 4 procent cyklar. Eftersom busssystemet är överflödigt och privata bilar och taxibilar har tagit trafik nästan till stillastående måndag till fredag, är staden på väg att lägga till ytterligare 100 mil cykelvägar.
"När du är i en trafikstockning och 300 cyklister sipprar förbi dig, säger Andrés Vergara, " som en förare vet du att du slösar bort din tid. "

RELATERADE: Detta är hur vi #GetSomeoneRiding
Jag träffade Bogotá cykelaktivisten, 31, i en kaffebutik i centrala. Han anlände på en hopfällbar tern med en Ortlieb pannier, kedjebandremmar på båda anklarna och en visselpipa i munnen. Vergara är grundaren av Ciclopaseos de los Miércoles, en uppståndelse av nattrittningarna Ortiz Mariño och vänner gjorde för 40 år sedan. Varje onsdagskväll banden cyklar samman och rider till deras favoritrestaurang eller pub - en händelse som Vergara säger har hjälpt till att dubbla antalet cyklister i Bogotá från 2005 till 2011. Stadsstyrelsen noterade och bad honom att komma arbeta för transportavdelningen."Vi cyklar förespråkar jobbar nu för regeringen, istället för att motta det", säger han med ett ondskämt grin.
Vergara är snabbt påpekad att hans tur, Ciclopaseos, inte är kritisk massa. "Vi vill inte kämpa med bilister. Vi vill bjuda in dem att prova cykla istället för att köra. Just nu tar det en genomsnittlig person 70 minuter att Komma till jobbet i Bogotá. På en cykel tar samma resa 30 minuter. Jag har funnit att filosofiska eller ekologiska argument för att cykla sällan konverterar människor. Men spara tid! Tiden är pengar. "

Vergara och hans team försöker uppmuntra människor som bor sex miles eller mindre från jobbet för att byta till cykling. De som bor större sträckor bort och tar busstransporten TransMilenio uppmanas att rida sina cyklar till busstationen, där cykelparkering finns.
"Över 50 procent av världens befolkning bor nu i städer, och ändå har vi byggt städer för bilar, inte människor", säger Vergara. "Bilar tar upp 90 procent av stadens transportutrymme. När du är i en trafikstockning tror du alltid att någon annan är ansvarig, men en trafikstockning börjar med den bil du är i."
Vergara s mål är att få 10-15 procent av alla pendlar som cyklar på cyklar. "Regeringen kan förbättra livskvaliteten i staden", säger han. "Tidigare borgmästare Mockus gjorde det. Det tar engagemang och mod." Med det är Vergara tillbaka på sin cykel, fram till nästa regering möte, och jag är Googling Mockus.
Antanas Mockus var Bogotas mest flamboyanta och mest progressiva borgmästare. Han höll på kontoret från 1995 till 1997 och 2001 till 2003. En filosof, matematiker och tidigare president vid National University of Colombia, som borgmästare, fokuserade Mockus sin lekfulla intelligens om att förbättra livskvaliteten i Bogotá. Han hyrde en gång 420 mimes för att dämpa trafikbrottslingar, troende människor räddar förlåt mer än ekonomiska påföljder. En stor supporter av Ciclovía började byggprocessen som ledde till mer än 100 mil av cykelvägar. (Också under hans klocka föll mordet 70 procent, trafikolyckor sjönk 50 procent, och rinnande vatten och avlopp gavs till de flesta hem.)
Senare i veckan lyckas Montezuma att få oss ett möte med denna favorit framåtriktade ledare. Vi väntar i ett soligt rum med stora fönster och en vägg dekorerad med otroliga politiska teckningar från Mockus tid i tjänst. I en avbildas borgmästaren som en cykel medan chefen för Colombias nationella säkerhetsbyrå driver en stor, anonym 4x4. Efter att ha förlorat en kampanj för Colombias ordförandeskap blev Mockus direktör för Visionary Corporation för Colombia, en icke-statlig organisation som använder undersökningar och statistik för att identifiera och förstå sociala problem.

Mockus går in i rummet tyst och sätter sig ner från oss vid ett litet bord. Te serveras. "Min primära tro är att livet är heligt", börjar Mockus på något sätt kunna tala om sådana grandiösa idéer utan att låta självmedvetna. "Och i förlängning, eftersom livet ofta bor i offentliga utrymmen är det offentliga rummet heligt. Om du börjar från denna premiss är cykeln ett mycket logiskt och nödvändigt stadsfordon. Cykeln ger en enorm personlig frihet, och ändå är det relativt billigt och tekniskt enkelt. Nästan alla har råd med en cykel och det är inte svårt att reparera sig själv. Cykeln låter alla leva inom sina medel. "

Mockus, 63, ler, gnuggar hans blonda Amish-stilskägg, berättar sedan om en historia om hur han, när han studerade i Paris på 90-talet, en av de regler han hade för sig själv, var att någon tjej han daterat var tvungen att cykla eller låt honom ge henne en åktur på sin cykel.
"Som individ", säger han, "vi tror ofta att vårt eget beteende är formade av vårt medvetande, men att andras beteende måste begränsas av lagar. Med andra ord föredrar vi morötter för oss själva och pinnar för andra. Ciclovía lär människor att lita på varandra i stället för att frukta varandra. Ciclovía är ett budskap till Bogotas folk att stadslivet kan bli bättre. Vi är alla vana vid att dela saker i vår familj. Ciclovía handlar om att dela gatorna inom mänsklighetens familj. "

RELATERADE: Hur man överlever en enorm gruppresa
Mockus, en liten man med brinnande ögon, sitter tillbaka och reflekterar ett ögonblick.

"Många saker kan hanteras av små skift i fantasi, " säger han. "Ta telefonen. En gång den användes endast för att ringa. Nu kan du ta en bild med den, eller hitta din plats eller skriva en bok. För närvarande används gator bara för en sak: bilar. Men de kan bli multifunktionella utrymmen. "
Det förekommer för mig att vi i USA kan ha missat vår energi att försöka bygga cykelvägar, som är oavsiktligt dyra, kretsiga, andra klassens passager som nästan aldrig kopplar till ett fullt fungerande tvåhjuligt transportsystem. Vi har mer än 4 miljoner miles av asfalterade gator och motorvägar i USA-kanske behöver vi bara få bilarna från gatorna. Inte alla gator, naturligtvis, bara några.
När Mockus informeras av sin sekreterare, för tredje gången, att han är försenad för sitt nästa möte står han upp, skakar våra händer varmt och säger: "Tänk på det här sättet: Gatorna är hårdvaran, hur vi använder gatorna är programvaran. "
En regnig eftermiddag Sue och jag är inbjudna av Ivonne Leguizamón, en av Montezumas Cuidad Humana-volontärer, att cykla med Mi Caballito de Acero, hennes cykelklubb kallad "min stålponny". Bogotá har dussintals cykelklubbar eller colectivos. Vissa har bara ett fåtal medlemmar, andra har tusentals, men varje har en individuell cykelsturmotiv. Det finns klubbar för rika amatörävlare, klubbar för kryssare, klubbar för BMXers, klubbar för alla former av mountainbike.
Leguizamons klubb tar gamla, klassiska cyklar, renoverar dem, repeterar dem artigt och säljer dem sedan. Vi möter Leguizamón och hennes kompisar i Parque de Los Periodistas, på lämpligt sätt, Journalists Park.
Ivonne, 29, är en juvelerare med en ring i näsan, cyklistens tjocka lår och en turkos T-shirt tryckt med orden liv på två hjul. Hon rider en gammaldags tjejs cykelmålade mörkblå med fyrmotorröda fenders. Hon introducerar oss till sina kamrater: Andrés Espinosa, 30, huvudcykelåterställare, vars tur är en blå antik med orangehjul och en bred lädersadel. Nelson Cipagauta, 24, en stadsrevisor som sträcker sig i en lila inramad, grönhjulig, helt lutad stålcykel; Sara Quintero, 24, performance artist, på en svart och blå stadscykel med en främre korg; och Giovanni Fonseca, 38, Andrés äldrebror och medhjulare, som kör en orörd 1960-talets blå Schwinn Collegiate.
Vi sadelar upp och bryr oss genom de branta, smala kullerstensgatorna i gamla Bogotá, byter cyklar och cykelberättelser, så småningom hamnar det i ett trångt turkiskt café med små koppar jetbränslekaffe. Samtalet har blivit ännu snabbare och passionerat, som bara latinamerikaner kan hantera. Sue översätts när jag skriver rasande.
"Förenta staterna är inte landet att emulera längre", säger Andrés. "Vår generation bestämmer för sig vad vi vill och vad vi vill bli."
"Vi kan välja och välja de bästa globala paradigmerna", säger Ivonne, "Gör förändringar och gör dem till våra egna."

Sue frågar vilken världs stad de mest beundrar.
"Amsterdam, naturligtvis!" ropar Giovanni, och de nickar alla.
"Jag har en bil", erkänner Sara. "Min mamma gav mig det, men det är så stressigt att köra i staden, det är inte värt det. Jag cyklar. Cykeln lugnar. Tranquilo."
Jag interject att deras önskningar inte matchar verkligheten i Bogotá, vilket annat än på söndagen, är lika mycket en trafiksäkerhet som någon amerikansk stad. Nelson, som arbetar i ett kontor hög, har inte sagt ett ord. Nu pratar han upp.
"Räkenskapselever är mycket seriösa, regementerade människor, " börjar han, "jag var en gång som dem." Hans familj ägde inte en cykel så han växte upp med bussar, en form av transport han inte har använt sedan han hittade Mi Caballito de Acero och cyklade.
"De tycker inte om att träna, de tycker inte om att bli svettiga, säger han, " men det är ursäkningar. Allt vi behöver göra är att få dem på en cykel. måste rida en gång och magiken kommer att fånga dem alla i sig. "
På vår tredje och sista Ciclovía beslutar Sue och jag att köra Carrera Séptima till slutet, från Calle 126 i norr, ner genom hjärtat av staden, hela vägen till Calle 20 South, sedan ringa upp igen längs Carrera 15, slutföra hela nord-sydslingan. Återigen är gatan fylld med cyklister. Hela familjerna är ute tillsammans. De rider för ett par miles, stoppa vid någon av hundratals ställen för färska mango slushies eller stekt bröd, sedan montera upp och rida längre.
Ciclovía är inte en skönhetskonkurrens eller en tävling. Det finns pojkar ridning med varandra på clunkers och mormoderna pedalerar fortfarande cyklarna som de fick när de var smidiga tonåringar. Det finns en kille på en lila snickare med en höghårig sissy bar och en annan kille i randiga byxor på en penny-farthing. Det finns massor på billiga mountainbikes och kluster av tech-weenies på trofécyklar.
Glidande söder passerar vi banker, bilhandlare och snabbmatsrestauranger. Banco Popular, Banco de Bogotá, Banco de Occidente. Det har alltid funnits en liten grupp affärsmän i Bogotá som har föragt Ciclovía. De hävdar att det stör trafik, vilket det klart gör. De hävdar att det uppmuntrar folk att cykla, vilket i deras ögon är dåligt eftersom cyklister är en fara för bilister. När vi glider under glastornen undrar jag om några av naysayersna kan vara bankirer. Människor tar inte ut lån på en cykel.
Sue och jag cirklar runt en långsiktig äldre man med en 10 fot lång affisch monterad på sin cykel. Det finns en handskriven diatribe om orättvisor, och ovanför en bild av Che Guevara, och ovanför orden "Rage Against the Machine".

Vi pedaler förbi Dunkin 'Donuts och McDonald's och Subway och Domino, alla kedjor skulden för fetma-epidemin. Men en ny studie från Stanford University School of Medicine föreslår annars. Forskare undersökte hälsovanorna på mer än 20 000 deltagare från 1988 till 2010. Antalet kvinnor som rapporterade ingen fysisk aktivitet sprang alltjämt från 19 procent till 52 procent; För män ökade antalet från 11 procent till 44 procent. Under denna tidsperiod ökade fetma i Amerika från 25 procent till 35 procent för kvinnor och, för män, från 20 procent till 35 procent. De kalorier som konsumeras per person per dag var dock i princip oförändrade under de två decennierna.
När vi ligger nära stadskärnan passerar vi en högtidlig katolsk katedral efter en annan. Iglesia Bautista, Iglesia de La Veracruz, Iglesia de San Francisco. Det är söndag morgon. Tillbedjare i obekväma, svarta kläder, med böjda huvuden, knäböjer under glansiga förgyllda helgon. Det var de brutala conquistadorsna av imperialistiska Spanien som ursprungligen fångade Latinamerikas geografi, men det var kyrkan som fängslade invånarnas själar.
Jag påminner om inkvisitionspalatset i staden Cartegena, en grym museum Sue och jag besökte. Mer än 800 oskyldiga människor, anklagade för att vara otroliga, torterades ihjäl inuti de tjocka stenmurarna - förbrände levande, brutna på racketen, disemboweled, drawn och quartered, jätte skruvar som långsamt kördes genom sina skalle.
När jag når Plaza de Bolivar, stannar jag och stirrar på den monumentala Catedral Primada de Colombia. Avslutad 1823 är det den största och mest kända katedralen i landet. Crowds av färgglada cyklister rullar rätt förbi kyrkans gapande mun. I det ögonblicket förstår jag mer än någonsin att Ciclovía är en djupt mänsklig, djupt subversiv rörelse.
Hundratals unga BMX-ryttare samlas på torget och cirklar runt statyn av Simón Bolívar, den revolutionära. Plötsligt börjar de alla whistling och yahooing och tar av en massa. Sue och jag rider med dem och de är glada. Det måste finnas 500 av oss som rullar genom de slutna stadsgatorna, BMX-spelarna hoppar av curbs och popping wheelies, reveling i den rena glädjen av cykling.
När vi släpper dem sätter Sue mig:
"Jag har försökt att räkna ut exakt varför Ciclovía känns så fredlig, " säger hon, "och jag har äntligen fått det: ingen rädsla!"

Strax före vi åkte till Bogotá slogs två cyklister i vårt hemland Wyoming och dödades av hänsynslösa bilister - det här i en stat där antiloper överstiger människor. I amerikanska städer är cyklister hyperaware att de har fysisk risk att cykla. Taxibilar skära framför dig som om du inte är där, lastbilar kommer så nära sina speglar borstar dina axlar, sedans pressar dig in i parkerade bilar. På en cykel i Amerika är du en andraklassig medborgare.
"När cyklister äger gatan", utbryter Sue i en uppenbar röst, "rädslan är borta. Du känner … tranquilo!" Vi åker på. Det är sant.